ROTTERDAM – In haar Najaarsconcert op zaterdag 10 november a.s. maakt de Koninklijke Zangvereeniging Rotte’s Mannenkoor zingend een reis langs de kusten van de Oostzee. In het bijzonder Polen en Estland doet zij daarbij aan. Alle liederen worden zo goed als mogelijk in de oorspronkelijke taal gezongen.

Tot het te zingen Poolse repertoire behoren zes traditionele soldatenliederen en ‘Gaude Mater Polonia’.  De soldatenliederen, inventief en prachtig op muziek gezet door Witold Lutosławski, worden met overgave gezongen. Of het nu gaat over het prachtige uniform, vervaardigd in het eerste huis in Warschau (‘Aw Warszawie’), ‘Małgorzatka’ (Margrietje) of over het zonnetje, dat toch weer schijnt (‘Zachodzi słoneczko’). Ze worden alle met enthousiasme gezongen. Dat geldt ook voor ‘Taaveti laul, nr.137’ (Davids Psalm) van Cyrillus Kreek, ‘Teomehe-laul’ (het lied van de lijfeigene) van Veljo Tormis en ‘Soov’ (een wens) van Ester Mägi. Deze laatste drie vormen het Estische repertoire. Een Russisch Onze Vader en een overbekend ‘Finlandia’ in het Fins zijn echt stukken, die een echt mannenkoor graag zingt.

Voor zover nodig wordt het koor begeleid op de piano door Cleem Determeijer, die solistisch ook drie preludes van Skrjabin speelt en een nocturne van Chopin. Het duo Caecilia Boschman (piano) en Karin Dolman (altviool) zal onder andere schitteren in Spiegel im Spiegel van Arvo Pärt.

Karin Dolman (links) en Caecilia Boschman

Naast het bovengenoemde staat ook als ijzeren mannenkoorrepertoire ‘Landerkennung’ van Edvard Grieg op het programma. U ziet, dat het programma ruimschoots de moeite waard is om richting Rotterdam-Zuid te gaan.

Het concert in de Breepleinkerk, Van Malsenstraat 104 (hoek Randweg en Breeweg) in Rotterdam begint om 20.00 uur. De kaarten kosten € 15,00 en € 10,00 voor donateurs en Rotterdampashouders en zijn tevens goed voor de consumptie in de pauze. U kunt reserveren via deze pagina: https://www.rottesmannenkoor.nl/kaarten-bestellen/ en 010-2203402/0630799808.