Op de laatste vrijdag van de maand oktober bezocht een groot deel van Rotte’s Mannenkoor het Schiedamse bedrijf Nolet. De kenners onder de koorleden kennen het bedrijf natuurlijk van de Ketel 1 oftewel de jonge jenever. Vanuit een prima marketinggedachte organiseert het bedrijf dagelijkse meerdere rondleidingen. Jaarlijks komen zo’n 9.000 bezoekers, waaronder steeds meer Amerikanen, bij elkaar in de speciaal voor het bedrijf in 2005 gebouwde molen.

Al enige tijd geleden werd vanuit de promotiecommissie van Rotte’s Mannenkoor het voorstel gedaan om een bezoek aan Nolet te brengen en een groot aantal koorleden vond dat een prima idee en dus verzamelden zij zich bij de fraaie molen van Nolet. Na een inleiding, waarin mooi werd teruggekeken op de geschiedenis van de jonge jenever en de manier waarop Amerika met de wodka werd veroverd. Met een steeds groter groeiende omzet worden jaarlijks miljoenen flessen wodka over de grote oceaan vervoerd.

Na deze inleiding volgde eerst de bedrijfsfilm die, alhoewel al weer een behoorlijk aantal jaren geleden gemaakt, prima weergaf waar de oorsprong van het bedrijf ligt. Daarna was de rondleiding door het bedrijf, waarbij het opviel dat alles zo schoon was. De rondleiders gaven aan dat dagelijks vanaf zeven uur ‘s morgens tot in de middag een veertien medewerkers bezig waren om alles schoon te houden. Zelfs op de trapleuningen in het bedrijf was geen stof te bedenken. Uitgelegd werd dat het werken in een schoon bedrijf beter is en daar konden de koorleden zich wel in vinden. Maar natuurlijk ging het om het proces om tot de bekende drankjes te komen.

Na afloop was er een bedankje van Carol Smits, waarbij hij de twee rondleiders en hun partners een toegangskaartje voor het kerstconcert op 17 december as. toezegde. En natuurlijk ging iedereen naar huis met een mooie smakelijke herinnering aan het bezoek bij Nolet.