door Theo Zijlstra

En daar stond ons Rotte’s Mannenkoor voor de tweede keer ‘op Zuid’ op het podium. Het was voor veel koorleden en ook voor de dirigent een eerste kennismaking met de Adriaen Janszkerk in het hart van het oude dorp IJsselmonde. Men kende de kerk vaak wel, omdat die met zijn torenspits vanaf de van Brienenoordbrug niet over het hoofd te zien is. De kennismaking beviel, al was het maar vanwege de goede akoestiek in de kerkruimte. Veel koorleden zeiden in de pauze al, dat ze voor hun gevoel heel gemakkelijk hadden gezongen. Beide koren waren ook helemaal achterin de kerk heel goed te horen. Dat was voor de toehoorders natuurlijk wel zo prettig. En voor de koren was het prettig, dat de kerk redelijk met publiek gevuld was.

Het eigen deel van het programma kwam niet uit Markus of Lucas, maar uit het programma van ons Najaarsconcert, de Poolse soldatenliederen uitgezonderd. ‘Izje Cheruvimy’ werd weer uit het hoofd gezongen en de Estische liederen gingen nog beter dan eerder in de Breepleinkerk bij het Najaarsconcert. Het op het laatst toegevoegde ‘Stille Nacht, heilige Nacht’ werd gezongen door een kwartet uit het koor voor het eerste couplet en verder door het koor als geheel. De canon ‘Dona Nobis Pacem’ voor de pauze, gezongen door beide koren, werd door onze dirigent Hans van der Toorn gelukkig niet zolang aangehouden, dat iedereen er doodmoe en doodziek van zou kunnen worden, zoals boven de partituur geschreven was. Bij een canon staat het einde nu eenmaal niet spijkervast. Het aan het einde van het concert door onze dirigent gedirigeerde ‘Hark the Herald Angels Sing’ van Felix Mendelssohn, waarbij in het laatste couplet behalve beide koren ook iedereen mocht meezingen en meespelen, beëindigde het concert op waardige wijze.

Animato

Het eigen deel van het concert van ‘Vocaal Ensemble Animato’ draaide hoofdzakelijk om Maria en het Kindeke Jezus. Op vielen hier een ‘Ave Maria’ van Stravinsky Mariahymnes van Pärt en Rachmaninov. Animato durfde een ambitieus programma duidelijk aan. Gemengde koren worstelen altijd met de bezetting van de mannenstemmen. Ook in dit koor van kamerkooromvang was dit duidelijk. Onder leiding van hun Letse dirigent Sanda Audere presteerde Animato naar vermogen naar behoren. Hun dirigent bleek ook nog over een prachtige stem te beschikken. Het is dan ook niet verwonderlijk, dat ze bij Animato vertrekt in het kader van de uitbouw van haar loopbaan als zangeres.

Ons koor maakte ook kennis met organist Wouter van der Wilt, die ons koor begeleidde in ‘Landerkennung’. Zelf soleerde hij op het orgel in een stuk van zijn leermeester Bram Beekman, eigenlijk een genoteerde variatie op het thema ‘I wish you a Merry Christmas’. Fluitist Anne van Rijs speelde een ‘Sarabande’ van Johann Sebastian Bach en Michiel Sonius speelde een ‘Berceuse’ van Chopin. Het verhaal ‘De Harpspeler’ werd op zichzelf goed verteld door Stella Speksnijder, maar was op sommige momenten niet overal goed te horen. En toen, op het einde van de avond, bedekte onverwacht nog een witte deken tijdelijk het half stedelijke landschap.